Specialist Toekomstgericht Onderwijs – Oproep tot meer creativiteit en innovatie in het onderwijs
De techrevolutie is nu: Bereiden we onze leerlingen wel voor op hun toekomst?
Het onderwijssysteem zit naar mijn mening vast. Is dat wel de bedoeling?
Ik wil in dit pleidooi graag mijn punt maken en anderen inspireren.
Als je leerkrachten vraagt naar de bedoeling van het onderwijs, dan zul je uiteenlopende meningen horen. Geen van allen heeft gelijk. Soms loopt de discussie ook op, maar het is niet zwart – wit, ben ik van mening. Ik heb ook weleens met mijn roze Jenaplan-bril iets gezegd op socials, waar iemand met een gestrekt been korte metten mee maakte. Uiteindelijk hebben we met z’n allen maar 1 opdracht en 1 doel. Bruggen bouwen door delen van kennis, naar elkaar luisteren en samenwerken helpt ons verder.
Het onderwijssysteem is bedacht in de industriële revolutie. Het doel was andere vaardigheden te leren die nodig waren om werk te kunnen verrichten, in de fabriek of op kantoor. Het werd vaak frontaal lesgegeven voor een grote groep kinderen. En met je 12e jaar ging je werken en soms kon er gestudeerd worden. En het gestandaardiseerde schoolsysteem is afgelopen eeuw nauwelijks veranderd. Om die reden wordt onderwijs soms niet-vernieuwend genoemd. Dat komt omdat we weten hoe kinderen leren. En dat leren door kinderen verandert niet door de inzet van digitale technologie. Maar de bedoeling van onderwijs gaat om leerlingen te vormen zodat ze hun eigen maatschappij kunnen vormgeven.
Het onderwijs is de plek waar we kinderen helpen de wereld te scheppen die ze zelf willen bewonen. Kinderen die leren naar hun eigen wijsheid te luisteren, ontwikkelen hun eigen talenten en gaven.
Volwassenen geven ze daarin ruimte, een rijke voedingsbodem en vertrouwen. Wanneer we zelf verlangen naar een samenleving met regeneratieve waarden en systemen, dan zullen we zelf die verandering moeten zijn. Ménsen maken systemen – we creëren ze, houden ze in stand…en we kunnen ze dus ook veranderen. Ook het onderwijssysteem wordt gevormd door iedereen die erin of eraan werkt. (bron: Operation Education)
Net zoals toen het internet onderwijs fundamenteel veranderde, dwingt AI ons nu om opnieuw te kijken naar de functie van onderwijs en de taken van de leerkracht. Is het nog wel een optie om te blijven doen wat we doen in het onderwijs? AI mag dan wel disruptief zijn, het biedt volgens mij ook vooral een kans om onderwijs opnieuw te ontwerpen.
Bereiden we onze leerlingen wel voor op hun toekomst?
In dit pleidooi wil ik graag een punt maken:
Al enige tijd vraag ik me af, hoe de technologie en met name AI beroepen gaat veranderen. Door het lezen van allerlei artikelen, het zien van documentaires en studeren voor AI-cursussen ben ik tot de volgende inzichten gekomen. Uiteraard ben ik me er van bewust dat het mijn toekomstvisie is.
Taken die AI kan overnemen zijn:
Patronen ontdekken in datasets, snel en nauwkeurig
Repetitieve taken. AI kan een opdracht eindeloos achter elkaar uitvoeren, zonder pauze, eten en slaap nodig te hebben.
Consistentie. AI voert een taak telkens op dezelfde manier uit, zonder moe of minder scherp te worden.
Schaalbaarheid. De denkkracht van AI kan makkelijk uitgebreid worden, waar je een mens niet zomaar kunt dupliceren of uitbreiden.
Dat betekent voor veel administratieve beroepen, dat deze overgenomen worden. Niet allemaal, want de mens blijft de technologie leiden. (Human in the loop). Zie het alsvolgt. Wanneer de mens kan worden vervangen door een app, dan staat je baan op de tocht. Bijv. bij ThuisBezorgd.nl kent men alleen nog maar CEO’s met management, die het grote geld vangen. En de bezorgers fietsen tegen een (te) lage vergoeding kilometers per dag. Deze bezorgers zijn een soort zelfstandige ondernemers, die opdrachten uit een app halen en zelf verantwoordelijk zijn voor hun totale inkomsten.
Je kunt dat zien als de Uberisering van de samenleving. Uber is het grootste taxibedrijf ter wereld, maar wat bezitten ze niet? Precies, taxi’s! Zo verdwenen in korte tijd in de bankwereld ook allerlei dienstverlenende functies en zijn deze vervangen door een app. En dat de services zullen verder worden overgenomen door AI-assistenten. Dat zijn chatbots met een specialistische expertise.
Quote: Robots gaan het werk overnemen waar ze goed in zijn. Dat maakt werk weer menselijker.
IIllustratie van de verschillende taken waarmee robots in het dagelijks leven kunnen helpen. Het toont een onwaarschijnlijke toekomst waarin mensen en AI samenwerken..
Ethiek: Het is niet aan de AI, maar aan ons om AI ethisch te gebruiken. De AI voert zijn taak uit, wij besluiten wat we doen met de resultaten! Wij moeten de afwegingen maken tussen de waarden en doelen. Wij kunnen de ethische dilemma’s herkennen en aanpakken, nog voordat de AI bestaat.
Hier zijn enkele beknopte visies over de toekomst van AI:
Ethiek en Regulering: verantwoordelijke AI – Er is een groeiende nadruk op het ontwikkelen van ethische richtlijnen en regulaties om ervoor te zorgen dat AI op een verantwoorde manier wordt ontwikkeld en ingezet, waarbij zaken zoals privacy en bias worden aangepakt. Voorbeelden: EU’s AI Act en ethische richtlijnen van AI-onderzoeksinstituten.
Automatisering van Werk: versnelling van automatisering – Veel experts voorzien een toekomst waarin AI een breed scala aan routinematige en administratieve taken zal automatiseren. Hierdoor zal de manier waarop we werken ingrijpend veranderen en komen er mogelijk nieuwe vormen van werk. Mensen houden zo meer tijd over complexere taken of opdrachten waarbij interactie centraal staat. Voorbeelden: Automatisering in productie en klantenservice.
AI voor Maatschappelijk Goed: oplossingen voor grote uitdagingen – AI kan worden ingezet om belangrijke maatschappelijke vraagstukken aan te pakken, zoals klimaatverandering, gezondheidszorg en ongelijkheid. Voorbeelden: AI voor voorspelling van klimaatveranderingen en verbetering van medische behandelingen.
AI en Creativiteit: nieuwe vormen van kunst en creatie – AI wordt steeds vaker gebruikt als een hulpmiddel voor artistieke en creatieve processen, waardoor nieuwe vormen van kunst en media ontstaan die zowel door mensen als machines zijn gemaakt. Voorbeelden: AI-gegenereerde kunst en muziek door projecten zoals DALL-E en OpenAI’s Jukebox.
De snelheid van AI-ontwikkeling
De snelheid waarmee AI-technologieën zich ontwikkelen en de samenleving beïnvloeden kan variëren, maar hier zijn enkele inzichten over het verwachte tempo van verandering: In het algemeen is het waarschijnlijk dat we een versnelling van de AI-ontwikkeling en -implementatie zullen zien, met potentieel ingrijpende gevolgen voor verschillende aspecten van het leven en de economie. De exacte snelheid kan echter variëren op basis van technologische, sociale en beleidsmatige factoren.