Deze publicatie introduceert de versie 2.2-update van het
digitale competentieraamwerk voor burgers (DigComp).
In 2013 kwam het eerste DigComp-raamwerk uit,
waarin digitale competentie is gedefinieerd. Sinds 2016 zijn de vijf hoofdgebieden:
informatie- en datageletterdheid, communicatie en samenwerking, digitale contentcreatie, veiligheid en problemen oplossen.
Referentieraamwerken, zoals het DigComp-raamwerk, leiden tot een sluitende visie op wat nodig is aan competenties om de uitdagingen die voortvloeien uit de digitalisering in bijna alle aspecten van het moderne leven het hoofd te bieden.
Het doel van deze raamwerken is om een gemeenschappelijk beeld te creëren met behulp van een overeengekomen set aan begrippen dat vervolgens consequent kan worden toegepast in alle taken, van beleidsformulering en het stellen van doelen tot onderwijsplanning, beoordeling en monitoring.
Uiteindelijk is het aan de gebruikers, instellingen, tussenpersonen en initiatiefontwikkelaars om het referentieraamwerk aan hun behoeften aan te passen bij het afstemmen van interventies (bijv. curriculumontwikkeling) op de specifieke behoeften van doelgroepen.