In het voorjaar van 2012 ben ik door Lente in het Onderwijs uitgenodigd om “mijn onderwijs in de klas” te presenteren. Bewust èn onbewust combineer ik creativiteit, samenwerking, meervoudige intelligentie, digitale werkvormen in Wereldoriëntatieprojecten. Daarvoor werd ik geridderd tot Onderwijziger, een titel voor het leven! De titel is geleend uit het boek Edushock. Maar op dat moment had ik nog nooit van dat boek gehoord. Eenmaal gelezen herken ik zoveel werkvormen. Een soort samensmelting van Jenaplan en 21st Century Skills.
Het boek Edushock is geschreven door de vlaamse Dirk de Boe. In samenwerking met vlaamse en nederlandse onderwijspioniers wil hij het onderwijs vernieuwen van binnenuit. In het boek staan tips en ideeën om die stappen te nemen. Zie ook www.edushock.be waar Edushock – Boe, Dirk de & Lernout, Bernard & Sprangers, Pieter – Edushock te bestellen is.
Een fragment uit de inleiding:
WAT IS EDUSHOCK?
“Edushock is een oproep tot meer creativiteit en innovatie in het onderwijs.
Onze wereld ervaart een nooit geziene verschuiving, een shift. Dat vormt een enorme uitdaging voor ons leervermogen. Wat we nodig hebben, is overvloedig in onszelf beschikbaar: brainpower of intellectueel vermogen!
We moeten niet altijd naar nieuwe externe middelen zoeken om intellectueel vermogen te ontginnen. The key to the treasure is the treasure. De sleutel tot meer creativiteit ligt bij onszelf. Educatie speelt daarbij een hoofdrol. De grootste hefboom van jong talent vind je net in het onderwijs terug.
Innovatie in het onderwijs gebeurt het best van binnen uit. We moeten niet wachten op de volgende grote herstructurering. Met Edushock brengen we een brede waaier van pittige tips en tricks om het leren van de toekomst van onder uit te wijzigen. Ze zijn daarom vooral bedoeld voor de onder-wijziger. Een onderwijziger is in de eerste plaats een leerkracht, maar het kan ook een leerling zijn, een ouder, iemand van de schoolraad of zelfs het beleid.
In Edushock stellen we de onderwijzigers een aantal vragen:
Hoe kun je met meer passie en plezier vormgeven aan het leren van de toekomst?
Hoe laat je je niet langer meedrijven met de stroom maar word je zelf een trendsetter?
Hoe pak je dat concreet aan?”
Bekijk ook TEDxDordrecht Dirk de Boe: presentatie over EduShock