Mijn oude vader
‘Ja Ralph, ik ben sinds kort ook over,’ vertelt mijn oude vader. Ik betaal contactloos met mijn pasje’. ‘En, Ralph, wat is zo’n vierkantje met vierkantjes erin, dat hier bij het restaurant op de hoek op de kaart staat afgedrukt.’, vervolgde mijn vader. Hij is altijd vooruitstrevend geweest op technologisch gebied, maar de laatste 7 jaar kan hij het niet meer zo bij houden.
Het liefst had mijn vader dat er niets meer zou zijn veranderd sinds zijn pc met Windows XP. Daarop kon hij met Outlook, Girotel en een TAN-lijst zijn hele administratie bijhouden. Overigens heeft hij die TAN-lijst tot vorig jaar nog kunnen gebruiken! Maar digitaal is stil staan geen optie. Steeds meer dingen zijn alweer vervangen. Ik kijk met een nostalgische blik even rond in zijn ‘werkkamer’: een kast vol ordners met een jaartal op het label, mapjes met bankafschriften, VHS videobanden, cd’s, cd-roms, dvd’s, printer met fax. Oja en niet te vergeten, de stapel fotoboeken met verkleurde Poleraidfoto’s en stapels 8mm filmpjes met vakantieherinneringen van mijn jeugd. Op het bureau liggen nog een PDA palmtop en een Windows telefoon van Nokia. Updaten lukt helaas niet meer. Binnenkort zal ik toch met hem eens kijken naar een iPhone…
Voor mijn vader gaat de vooruitgang te snel. Hij wordt al zenuwachtig als Ziggo zijn mailadres blokkeert, zodat hij uit voorzorg tegen misbruik zijn wachtwoord wijzigt. Maar hij wil helemaal geen veranderingen meer.
Bruggetje naar onderwijs
Kijkend naar mijn vader moet ik ook ineens denken aan juf Ingrid. Zij is 63 jaar en geeft nog steeds met hart en ziel les aan groep 6. Zij weet in haar dagelijks werk de nodige administratieve software te gebruiken en ook educatieve software zet zij in waar het kan. Maar de vraag is, kun je dit Digitaal Geletterd noemen? Kijk je verder dan zie je een groep leerlingen die de meeste kennis uit hun boek halen en de verwerking in een schrift. Maar het is natuurlijk een aanname om te zeggen, dat deze groep niet Digitaal Geletterd is.
Haar collega Annemiek van groep 8 is 33 jaar en staat al bijna 10 jaar voor de klas. Ze wil graag haar leerlingen voorbereiden op digitale middelen die het Voortgezet Onderwijs gebruikt. Ik zie haar aan de slag met een cursus tekstverwerking. En ze maakt gebruik van Webkwestie.nl om kinderen gericht informatie te laten verwerken. Naar mijn mening gaan deze leerlingen voldoende Digitaal Geletterd naar het VO.
Digitale Geletterdheid brug bouwen
Ralph, leg eens uit, waarom is dat maar voldoende? Nou, als je de SLO leerlijnen DG zou bekijken, dan kom je er achter dat Digitale Geletterdheid ten eerste zoveel mogelijk de integratie en overlap opzoekt. Het is geen op zichzelf staand vak. Ten tweede kun je methodisch tegen de leerdoelen aankijken en dan zul je ontdekken dat leerlingen vanaf groep 5 aan de slag gaan met de eerste stappen van Tekstverwerking in de Cloud. En ten derde is een Webkwestie een prima manier om leerlingen van groep 5 of 6 te begeleiden bij informatieverwerking. Maar de manier van werken in groep 8 zou een proces van Onderzoekend Leren in een samenwerkingsgroepje moeten zijn. De leerkracht ondersteunt de leerling bij het groepsproces en individuele proces. Ze leren een realistische manier van samenwerken, die ze in de toekomstige studieloopbaan en werkende loopbaan ook nodig hebben.
Digitaal geletterdheid is dus bedoeld voor de leerlingen, maar ook de leerkrachten zullen zichzelf vaardig moeten maken. Bovendien zullen ze een Leven Lang Leren! Tot aan het eind van hun loopbaan in het onderwijs…
En het kan toch niet zo zijn dat leerkrachten mogen blijven hangen in een oude tijd met oude digitale middelen terwijl de samenleving belachelijk snel en slimmer veranderd.
Wil je nu meer leren over Digitale Geletterdheid? Neem dan even contact met me op: r.vanderstroom@heutink-ict.nl
Leaflet-bootcamp-digitale-geletterdheid