Wat maakt Minecraft Education Edition anders dan de ‘gewone game’?

Iedereen weet dat je in Minecraft huizen kunt bouwen in virtuele werelden als een soort Lego. De extra dimensie van Minecraft is juist, dat je samen met je vrienden bouwwerken kunt creëren. Daar heb je materiaal voor nodig, die je soms zelf moet maken, bijv. lava en water wordt samen steen. Spelers in de game helpen elkaar en ruilen hun materialen. De inventory in de Education Edition is altijd gevuld, maar de mogelijkheid om spullen te maken is er nog steeds.  

Naast dit gewone bouwen en creëren zijn er ook extra onderdelen in Minecraft Education Edition ingebouwd. Zo kun je coderen in Minecraft met de CodeBuilder! Een leerling kan aan de hand van de tutorials stap voor stap leren programmeren met de Blockly-editor. De editor lijkt veel op de Scratch, waarbij je een programmaatje bouwt dmv blokjes aan elkaar te klikken. Wanneer je de Codebuilder opent, krijg je ook een Code-agent toegewezen. Deze agent bouwt of graaft in jouw opdracht. 

Lees verder “Wat maakt Minecraft Education Edition anders dan de ‘gewone game’?”

Top lessen voor Minecraft Education Edition

Starten met Minecraft Education is eenvoudiger dan je denkt. Met een Windows 10 of Apple device en een Office365 schoolaccount (A3 licentie) kun gratis Minecraft Education Edition downloaden en installeren.

En dan… een selectie van goede lessen kiezen. Op education.minecraft.net kun je honderden lessen vinden. Een les bestaat vaak uit een lesbrief en een wereld. Dat betekent dat de opdracht en de doelen van een les direct duidelijk zijn. En als er een kant en klare wereld bij staat, dan hoef je deze alleen maar te importeren. Vaak staan er in een wereld ook allerlei aanwijzingen of kisten met hulpmiddelen.

Lees verder “Top lessen voor Minecraft Education Edition”

Hoe digitaal vaardig zijn je leerlingen eigenlijk?

Alle huidige leerlingen zijn ‘digital native’, wordt regelmatig in onderwijsland beweerd. Want deze generatie is opgegroeid met internet en mobiele telefoons. Dus ze hebben hun digitale vaardigheden met de paplepel ingegoten gekregen. Maar is deze stelling wel waar?

Uit onderzoek van Paul Kirschner en Pedro de Bruyckere blijkt dat ‘digital native’ een fabeltje is. De digital natives bestaan niet. De generatie die is opgegroeid met internet, digitale games en de mobiele telefoon is niet per se handiger met computers.
Het aanleren van competenties is noodzakelijk, want dit gaat niet vanzelf. De kans is groot dat leerlingen zonder lessen in bijvoorbeeld Mediawijsheid in allerlei valkuilen stappen. De leerkracht heeft een belangrijke rol bij het aanleren van digitale vaardigheden.

De digital natives bestaan niet. Het fenomeen ‘digital native’ is een mythe die vooral breed is uitgemeten in de massamedia en daarom zijn we erin gaan geloven. Sterker nog, veel hoogopgeleide 40-plussers zijn vaak meer digitaal vaardig dan laagopgeleide twintigers.‘De zogenaamde digital natives zijn ook met auto’s opgegroeid,’ illustreert Paul Kirschner. ‘Maar niemand zal zeggen dat ze in staat zijn zonder rijbewijs auto te rijden. Omdat de jongere mensen alleen het digitale tijdperk hebben gekend, gaan we er zomaar van uit dat ze de digitale gereedschappen, zonder enige instructie kunnen gebruiken.’

De praktijk

In de dagelijkse praktijk zie ik basisscholen, die bewust kiezen voor Digitale Geletterdheid. Op basis van onderwijsvisie worden overwogen keuzes gemaakt. Wat doen we al, wat willen we en hoe gaan we dat organiseren?
Als je dit snel achter elkaar leest, lijkt het een peulenschil, maar niets is minder waar. Het vergt vaak veel inzet van een werkgroep om de individuele leerkrachten van een team mee te krijgen. De ervaring leert ons, wanneer je wordt gesteund door een opgeleide ICT-Coach,  door de leerlijnen Digitale Geletterdheid en door gezond verstand te gebruiken ieder team in beweging komt!