Bron: Coderdojo-Ede
Rode zaal klaar, routepijlen klaar en de eerste deelnemers druppelen binnen. Zo startte de eerste Coderdojo in Ede. Ons team stond te trappelen van ongeduld om de Ninja’s de eerste stappen van het programmeren te leren.
In een korte uitleg van Ralph leerde de Ninja’s dat programmeren meer is dan alleen coderegels. Wanneer je je fantasie gebruikt, kom je op dingen die misschien nog niet eens bestaan. Zo zijn ook de meeste dingen in het verleden bedacht. Hoewel bijvoorbeeld beeldbellen 20 jaar geleden nog niet mogelijk was, waren cartoontekenaars er al over aan het fantaseren. Nu fantaseren we over behulpzame robots of automatische besturing. Of is dat al werkelijkheid?
Om een ding te besturen zul je zijn taal moeten leren spreken. Dat leren doen we het liefst grafisch met Scratch. Een zeer krachtig programma, dat je in staat stelt om eenvoudig en snel effect te zien. Je kunt er games, animaties en zelfs muziek mee maken. De meeste Ninja’s hadden nog een opstap nodig dmv Studio Code.org. Al gamend versloegen ze met Angry Bird het varkentje door stappen te programmeren door een doolhof. Mooi om te zien hoe alle kids anders te werk gingen. Er zijn kinderen, die stap voor stap de instructies volgen. Anderen beginnen bij het resultaat en merken dan met “Try and Error” wat ze kunnen veranderen aan het spel. En weer anderen beginnen bij een mooie eigen ontworpen sprite en koppelen daar acties aanvast.
Aan het einde van de middag wilden de trotse Ninja’s graag hun projecten laten zien. Via de beamer mocht iedereen meegenieten. Zo ging de middag snel voorbij en kijken we alweer uit naar de volgende bijeenkomst. En als ik geluiden zo hoorde, hebben de Ninja’s er ook al weer zin in!