Mijn blended learning

Deze corona-crisis zorgt nu al voor positieve verandering in onderwijsland. Er wordt halsoverkop gezocht naar manieren om ‘op afstand’ onderwijs te kunnen geven. De scholen zijn vaak al voorzien van Google en/of Microsoft accounts, maar de functionaliteiten voor online samenwerking worden nog maar matig gebruikt. Nu het erop aankomt, maken leerkrachten ineens grote stappen in hun ICT basisvaardigheden. Natuurlijk moedig ik dit aan! Ik ben trots op alle leerkrachten, die de plotselinge verandering als een kans zien om hun vak te verrijken met Blended Learning.

In mijn archief op MeesterRalph.nl vond ik nog artikelen terug over mijn ervaringen. In 2012 begon ik met experimenteren met Flipping the Classroom met Edmodo. NB. Edmodo is door Google gekopieerd en heet Google Classroom. Door het enthousiasme van mijn leerlingen besefte ik dat ik met iets heel bijzonders bezig was.

Om deze redenen werd Blended Learning bij mij succesvol.

  1. Grote betrokkenheid bij de lesstof door afwisseling van tekst, beeld, geluid en game.
  2. Leerlingen kunnen hun eigen leerstijl kiezen.
  3. Door verschillende soorten lesmateriaal aan te bieden kan de leerling in zijn eigen arrangement differentiëren.
  4. Verbeterde persoonlijke feedback. (Van nakijken is nog nooit iemand beter geworden)
  5. Veel meer plezier!

En binnen twee jaar ontwikkelden we in onze bovenbouwklassen een eigen Blended Learning. In 2014 schreef ik al het volgende:

Blended Learning in de versie van Meester Ralph

“Meester, kan ik de filmpjes uit de biebmap van Edmodo ook in de bronvermelding zetten?”

Blended-learning1

De vorm van Blended Learning die ik gekozen heb voor mijn klas is niet zo makkelijk te vatten in 1 model. 

Ik ga uit van de 21e eeuw vaardigheden zoals Creatviteit, Probleem oplossend vermogen, ICT geletterdheid, sociale vaardigheden, samenwerking, communiceren en kritische denken.

Ik gebruik graag Flipping the Classroom, Gamification en geef de leerlingen ook graag de ruimte om zelf te experimenteren. Soms geef ik de bronnen aan, andere keren laat ik ze zelf zoeken naar bronnen. Experimenteren vind ik ook een opdracht uitvoeren met handvaardigheid technieken, mooie taaluitingen of audiovisueel uitgewerken. De nadruk ligt met name op Wereldoriëntatie vakken.

“In die quiz op Edmodo waren die meerkeuzevragen een makkie, meester, maar met die open vragen kwam ik er niet uit.”

Mijn online platform is Edmodo. Deze ELO geeft de leerlingen een gesloten speelveld om te wennen aan een online omgeving. Hierin zit de mogelijkheid om natuurlijk bronnen (documenten, filmpjes, linkjes) in te zetten. Daarnaast zit de mogelijkheid in Edmodo om een quiz te maken. Hiermee kan een leerling zichzelf tussentijds toetsen of hij de stof beheerst. En als extra bijzonderheid is er een tijdlijn waarmee de leerlingen kunnen communiceren. Vragen aan mij stellen of aan mede-leerlingen. Een gevonden link of bestand delen. En ze kunnen hun bestanden in hun virtuele rugzak stoppen (cloud) om op iedere plek op iedere device verder te werken. Dus in deze online omgeving heb ik ook contact met mijn leerlingen, naast de gewone schooltijden. Wat ik hiermee bereik, is een verlenging van de schooldag.

image

In het basisonderwijs heb je ook te maken met een andere factor, namelijk ICT vaardigheden leren. In begin neem ik mijn leerlingen aan de hand, daarna geef ik ze ruimte om samen te werken en uiteindelijk zie je graag dat leerlingen zelfstandig aan de slag kunnen gaan.

De factor vaardigheden en de factor lesstof verwerken gaat meestal gelijk op. Lekker ontdekken, spelen en ook nogeens leren!

“Ik heb mijn werkstuk thuis verder afgemaakt en in mijn backpack van Edmodo gezet.”

Voor de beknopte theorie over Blended Learning verwijs ik naar De-6-typen-van-blended-learning-uitgelegd/